Sommerudstilling 2019

Du vil på årets store sommer udstilling blandt andre møde:

Billedkunstner Iia Madsen f.1989:
Født i 1989 i Sevastopol på Krim i Ukraine og blev som 12-årig optaget på en skole med malerkunst på skemaet.
Flyttede senere til Kiev for at studere på National Academy of Fine Arts and Architecture. Valgte her arkitekturlinjen, hvor der gennem studierne var meget fokus på teknikker med nøjagtighed og proportioner. 
Bestod i 2013 den afsluttende eksamen, flyttede til Italien, hvor maleriet fortsatte. Mødte skagboen Jimmy, som nu er ægtefælle. Flyttede til Skagen i 2015, og er blevet inspireret af de klassiske Skagen-malere og ikke mindst af naturen.
"Jeg er allermest optaget af at indfange lyset og bevægelserne i bølgerne og det oprørte hav. Jeg elsker at gå på stranden og følge årstidernes skiften og havet, der aldrig er det samme. Jeg er vokset op med strand og vand, og jeg nyder at være så tæt på i Skagen. Med min kunst vil jeg gerne opfordre til, at vi alle passer godt på naturen og de fantastiske ressourcer, vi har". 

Billedkunstner Susanne Smed f.1963:
"Kompleksitet, intensitet og en løbende kamp mellem lys og mørke synes at være billedkunstner Susanne Smeds vartegn. En billedverden, hvor det abstrakte landskab og billedrum lever sit isolerede liv for så lige pludselig at blive transformeret til et kombineret abstrakt og figurativt univers.
Det er dramaet mellem natur og kultur som udspiller sig i Susanne Smeds allernyeste værker. Det er, som om birketræerne ydmygt forsøger at gøre opmærksom på sig selv, via vertikale linjer på billedfladen, og ansigter titter frem, snart undrende, spørgende og skræmte foran og bagved stammer og grene, ligesom dele af menneskekroppe kommer til syne, sammen med kulturens fragmenter. Og spørgsmålet trænger sig på: Bliver disse mennesker da aldrig hele? Hvornår samles natur, kultur og menneske til et kosmos? Susanne Smed lader her komplementærfarveeffekten mellem primærfarven rød og sekundærfarven grøn hvile med kølig grøn som kvantitet og varm rød som stilfærdigt dominerende blikfang. Komplementærfarveeffekter er et gennemgående træk. Hvor lys i mørke-effekt især rådede i de første billeder, synes mørke i lys-effekten at råde i de seneste værker. Lad os se og høre mere fra Susanne Smeds billedunivers!"
Kunsthistoriker, cand.mag. Maria Stensgård Poulsen, 25. juli 2018

Kunstmaler Poul Christensen:
"Jeg er autodidakt maler. I mine unge år tegnede og malede jeg meget, og nu hvor tiden er til det, har jeg taget maleriet op igen. Lysten til at male har altid ligget der, men tiden har ikke altid været til det. Dog har jeg i tidens løb tegnet små skitser, som jeg nu ofte gør brug af.
Begyndte for alvor igen for ca. 20 år siden med et weekendkursus på Samsø kunstskole, for ligesom at komme i gang på ny, og har efterhånden utallige udstillinger bag mig over stort set hele landet.
Jeg maler landskaber, men ikke helt, som jeg ser dem, mere med min fornemmelse for lyset, området, linjerne og farverne. Når farverne på lærredet tager over, rykker det sete landskab ofte i baggrunden".

Kunstner Gitte Lacarriere:
Skaber bæredygtige collageværker, fra sit værksted i Nørresundby. Gitte bruger blandt andet papir, maling og tråd i sit arbejde, der oftest har en kvindelig figur i centrum. Hvert værk er sit eget lille univers, der stimulerer beskueren med figurer og ord. Det at skabe ud af hvad der essentielt er affald, fascinerer hende, sammen med vigtigheden i at dekorere vores vægge med original og unik kunst.
Gitte Lacarriere er uddannet indretningsarkitekt i London og autodidakt kunstner, sidstnævnte har hun udøvet de seneste tre år.

Maria Lindegaard Henningsen, f. 1986:
Opvokset på Amager, men er nu bosat i Aalborg. I 2004 tog jeg grundforløbet på pottemager uddannelsen i Sønderborg, efterfølgende kom jeg ind på Århus kunstakademiets keramiske linje. 

Jeg har siden taget en professions bachelor i pædagogik som supplement til mine kunsthåndværksfag og har en nuværende stilling som billedkunst underviser hos Aalborg Kulturskole.

De seneste år har jeg primært arbejdet skulpturelt med keramikken, og værkerne optræder ofte i fabeldyrskikkelser. 

For mig siger form og billeder mere end ord og mine værker bliver min dagbog der giver mig et rum, hvor mit sind og tanker får plads til at udfolde og udtrykke sig. Det hjælper mig til at få afløb for alle mine indtryk og følelser- mit indre, min hverdag og mit liv bliver derved min muse og min vigtigste inspirationskilde.

Når man træder ind i mit univers vil beskueren blive mødt af modpoler eller kontraster såsom: liv/død, makabert/skønhed, løgn/sandhed, fantasi/virkelighed, svigt/trykhed mm.. Værkerne bliver en symbolform for mit liv- det er min virkelighed, mine ønsker og fantasi. Jeg er optaget af at skulle forholde mig til det, vi forarger, ikke kan lide eller måske er bange for. Jeg prøver at skabe noget smukt i det forkerte, tabuet eller angsten.

 

Kunstmaler Birthe Kjærsgaard:
Uddannet Dekoratør 1971. Undervisning af maleren E. Thorbjørn 1972-79. Kurser på Århus Kunst Akademi 1976-79. Ranum Kunstskole 1988-89. Kunstprojekt, Sigulda, Letland, 1997. Kunstprojekt, "The Seat of the Gods", Sigulda, Letland, 1999. Malekurser i Grækenland siden 2000. Legat: Det danske institut i Athen 2006
Muslingeprisen 2011. Årets kunstner, EDC mæglerne 2013